Van werkstress naar werksucces

Hoe je stress op de werkvloer omzet naar positieve groei

Werkstress is vandaag een veelvoorkomend probleem waar veel mensen mee te maken hebben. 

Het kan leiden tot uitputting, verminderde productiviteit en een negatief mentaal welzijn. 

Gelukkig is er een manier om positief om te gaan met werkstress en het zelfs om te zetten in werk succes. In dit artikel deel ik vijf tips om werkstress te verminderen en te transformeren in positieve resultaten.

van werk stress naar werk succes

1) Neem pauzes en ontkoppel van het werk

Neem gedurende de dag regelmatig pauzes, geef jezelf de kans om even te ontspannen en je gedachten te verzetten. Dit helpt niet alleen om je stressniveau te verlagen, maar zorgt er ook voor dat je fris en productief blijft gedurende de dag. 

Daarnaast is het na een lange werkdag belangrijk om even helemaal te ontkoppelen van het werk. Zet alle meldingen van mails en berichten uit en doe iets waar je écht van kan ontspannen. 

Door even afstand te nemen van je werk, stimuleer je je creativiteit en kan je nieuwe ideeën opdoen.

Je hebt ruimte om je batterij op te laden en met nieuwe energie en motivatie de volgende dag weer aan de slag te gaan.

Op deze manier verbeter je je werkprestaties maar zorg je ook voor een betere werk-privé balans.

minder werkstress

2) Laat je ondersteunen door taken te delegeren

Zorg er in je job en privé voor dat je taken kan delegeren. Dit zorgt ervoor dat je efficiënter kan werken en je productiviteit verhoogt

Zo kan jij je focussen op de taken die het belangrijkst zijn en die het meeste waarde toevoegen. En kan je de taken waar je minder goed in bent, of veel tijd aan verliest, doorgeven aan anderen die hier beter in zijn. 

Op persoonlijk vlak kan het delegeren van taken zorgen voor meer balans tussen werk en privé, het vermindert de werkdruk waardoor je meer tijd en energie overhoudt voor zelfzorg en ontspanning met familie en vrienden. 

Het delegeren van taken is dus een belangrijke aspect dat zorgt voor professioneel succes én persoonlijk welzijn.

3) Praat over je gevoelens

Zoek steun bij collega's, vrienden of een professional als je merkt dat werkstress je te veel wordt. 

Door open te zijn over wat er allemaal speelt, kunnen anderen je steun geven en met je meedenken over mogelijke oplossingen. Op het werk kan dit leiden tot een betere samenwerking en een gezondere werkomgeving.

Ook in je privéleven kunnen gesprekken over stress je helpen om je gevoelens te uiten en om steun te krijgen van vrienden en familie. 

Op die manier voel je je minder alleen en kan je stress beter onder controle houden. Het delen van je gedachten en gevoelens heeft een positieve invloed op zowel je mentale als fysieke gezondheid.

4) Zet haalbare doelen en vier je successen!

Bepaal realistische doelen en taken voor jezelf. Zo creëer je een gevoel van controle en overzicht over je taken en werk. 

Stel prioriteiten en beperk je werklast, hierdoor voorkom je dat je jezelf te veel druk oplegt en kun je stap voor stap je doelen behalen zonder overweldigd te raken. 

Krijg je teveel taken van je leidinggevende? Maak dit bespreekbaar door aan te geven wat voor jou haalbaar is en wat niet. 

Geef aandacht aan kleine successen. Zo krijg je een gevoel van voldoening en vertrouwen! Sta bewust stil bij deze successen en vier ze, misschien samen met je collega’s of je partner. Dit zorgt voor meer werkgeluk en draagkracht in periodes wanneer het moeilijker gaat. 

meer werkgeluk

5) Benut je talenten!

Het is belangrijk om je talenten in te zetten op het werk omdat dit niet alleen zorgt voor persoonlijke voldoening en groei, maar ook een positief effect heeft op de organisatie waar je werkt.  

Jouw talent kan anderen ook inspireren en motiveren, wat de werksfeer en teamprestaties alleen maar ten goede komt! 

Wanneer je jouw talenten kan gebruiken op het werk zorgt dit ook voor meer zelfvertrouwen en het helpt je bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, wat weer kan leiden tot nieuwe kansen en groeimogelijkheden op professioneel vlak. 

Het is een belangrijk onderdeel van jouw werkgeluk en kan mee helpen voorkomen dat je in een burn-out terecht komt. 

Weet jij wat jouw talenten zijn en kan jij ze benutten in jouw job? 

In loopbaanbegeleiding ontdek je jouw talenten en competenties en leer je ze in te zetten in jouw job. Zodat je meer voldoening, plezier en uitdaging krijgt

We werken aan een goede werk-privé balans en je leert omgaan met stress op de werkvloer.

Met de loopbaancheques van VDAB* kan je aan een voordelig tarief (€45 voor 4u begeleiding) loopbaanbegeleiding volgen. 

Ontdek er hier alles over:

* in samenwerking met erkend loopbaancenter Delavie

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.